torsdag den 1. februar 2007

4 ud af 10 danskere tvivler på DR's troværdighed

DR P1 har på sit website gennemført en meningsmåling blandt sine lyttere og netbrugere om DR's troværdighed, og resultatet er ret nedslående for DR.

Ud af foreløbig 1249 afgivne stemmer svarer 40 procent, at de ikke finder DR troværdig. Selvom undersøgelsen alene er en uvidenskabelig stikprøve, er tendensen frygtelig overbevisende - DR's image lider overordnet stor skade af anklagerne om journalistisk uhæderlighed i filmen Den hemmelige krig, som er produceret af en ekstern samarbejdspartner. Senest er det eksempelvis kommet frem, at producenten Christoffer Guldbrandsen har haft et nært samarbejde med Enhedslisten om filmens tilblivelse - bag om ryggen på DR og den ansvarlige DR-redaktør, Gitte Rabøl.

Image, brand og troværdighed er altafgørende for en medievirksomhed, og hidtil har DR's brand ellers stået ekstremt stærkt. I perioder har det dog også være ganske hårdt presset af TV 2, viser årlige resultater fra den verdensomspændende brandundersøgelse Brand Asset Valuator (BAV), som afdækker alverdens brands målt på to parametre: styrke og vitalitet.

DR-brandet havde ifølge den seneste BAV-undersøgelse fra 2005 maksimal styrke, mens brandet målt på vitalitet ligger noget efter TV 2. En del af forklaringen viser sig i delanalyser af BAV, og her fremgår det, at det faktisk er TV-avisen, som trækker hele DR-brandet i den forkerte retning. Lige nu tyder ingenting på, at DR har vendt TV-avisen til at være en positiv faktor for DR-brandet i stedet for en belastning.

DR's forhenværende generaldirektør, Chr. Nissen, siger i dag torsdag til Nyhedsavisen, at den aktuelle troværdighedskrise blot er en kurre på tråden, og at DR tidligere har været i sådanne storme. Derved får Nissen det til at se ud som om, at når først man har haft kraftige storme, er det efterhånden ligegyldigt for omdømme og image, om man har 3 eller 10 alvorlige troværdighedskriser, - for licensbetalernes hukommelse er alligevel kort.

Det er en farlig tankegang, fordi der bør og skal stilles større krav til journalistisk integritet og hæderlighed hos en medieinstitution, som alle borgere er forpligtet til at betale til.

Ingen kommentarer: