onsdag den 21. februar 2007

Radiostationer til alle!

Politikerne bør snarest iværksætte en replanlægning af FM-båndet for at skabe et mangfoldigt og liberalt radiomarked, hvor stort set alle medievirksomheder kan få sig en radiostation. Og danskerne vil få et bredt udvalg af landsdækkende radiokanaler fra både offentlige og private indholdsleverandører


Efter mere end fem år med en borgerlig-liberal regering ser det ud til, at der med lanceringen af TV 2 Radio er ved at komme lidt liv i drømmen om et levedygtigt kommercielt radiomarked i Danmark. Hidtil har det ikke været til at få øje på forskellen på det danske og det nordkoreanske radiomarked, - som Jens Rohde ville udtrykke det. Vi mangler stadig et rigt og mangfoldigt radiomarked med radiostationer fra forskellige udbydere. Svaret på udfordringen er en replanlægning af FM-båndet. Det vil frigøre frekvenser og dermed tilvejebringe en stribe nye radiokanaler, til gavn for de danske medievirksomheder.

I de sidste mange år har reklameforbruget på radiomediet ligget ret uændret på 2 procent af det samlede reklameforbrug – langt under andre vestlige lande – svarende til mellem 200 og 300 mio. kr. Heraf udgør det nationale marked, som TV 2 Radio er lovmæssigt begrænset til at operere i, kun 98 mio. kr. Det er penge, som eksisterende radiostationer deler i dag. Da TV 2 Radios omkostningsbase udgør 110-120 mio. kr., kan man nemt forestille sig, hvor ekstremt kontante kravene til markedsvækst er, hvis ikke økonomien i den nye radiostation skal blive blodrød.

Lige nu venter alle på, om denne nødvendige udvikling af radiomarkedet er noget, TV 2 Radio er i stand til at levere. Der er næppe tvivl om, at TV 2 Radio er det bedste bud på nogen til at gøre det. Men får TV 2 succes, har staten udvidet sin dominans fra tv-reklamemarkedet til også radioreklamemarkedet. Samtidig øger staten sin markedsandel på danskernes radiolytning målt i tid på utrolige 71,5 procent genereret af DR-radiokanalerne til måske 80 eller 85 procent inklusive TV 2 Radio – afhængig af succes'ens størrelse. Det kan umuligt være den politiske vision, at den helt overvejende del af radio- og tv-indhold er statsdrevet.

Men, - hvad er så egentlig den dybere mening med at etablere staten som dominerende spiller på endnu et område af det danske mediemarked? Forhåbentlig ser kulturminister Brian Mikkelsen TV 2 Radio og FM5 som starten på at indfri borgerlig-liberale visioner om at frigøre et marked fra statslig dominans og dermed skabe mangfoldighed og et stærkt radiomarked præget af mange private udbydere. Forhåbentlig bliver der iværksat en proces, som sikrer, at de private medievirksomheder får mulighed for at udvikle sig multimedialt.

Det er selvfølgelig fint nok, at TV 2 styrkes med etableringen af en radiostation. Det har været et eksplicit politisk ønske, at TV 2 skulle have den mulighed. I sidste ende er der dog ikke ret meget substantiel politisk visionært over det. Det styrker staten og statens finanser og en yderligere udbygning af statens i forvejen totale dominans over det elektroniske mediemarked, men det er ikke særlig progressivt, hvis man har visionen om et ægte liberalt radiomarked.

Når ikke Sky Radio og Rupert Murdoch evnede at give liv til radioreklamemarkedet her til lands, er det tvivlsomt, om noget privat medieselskab har ressourcer, vilje og evne til at gøre det alene. Og når det private erhvervsliv ikke kan, er det ok, at staten med sine muskler og en ukritisk ejer, som ikke stiller normale økonomiske krav, træder til og baner vejen. Hvis ikke det var for denne idé, skulle vi ikke tolerere staten som aktør på markeder, der burde være forbeholdt det private.

Mange nye aktører – ikke mindst de etablerede mediehuse – vil afføde en langt større opmærksomhed omkring radiomarkedet. Samtidig vil TV 2 Radio som lokomotiv være trækkraften til at sætte gang i markedet. Man kan skabe momentum ved at koble flere nye radiostationer på denne udvikling, når nu toget er sat i gang. Ellers risikerer selv TV 2 ikke at kunne løfte radiomarkedet.

Printmedierne har brug for adgangen til at blive reelle mediehuse. Det bør staten ikke bremse dem i, når man rent faktisk kan gøre det modsatte ved at stimulere til intens konkurrence. At skabe mulighederne for at så mange private medievirksomheder som muligt får adgang til at etablere egen landsdækkende radiokanal i halen på TV 2 Radio, er ikke noget fata morgana. En replanlægning vil give et væld af nye frekvensmuligheder. For eksempel åbnede en replanlægning i Holland for intet mindre end 46 nye landsdækkende, regionale og lokale radiokanaler.

Der har været talt om replanlægning i rigtig mange år. Første gang emnet for alvor kom på bordet var i juni 2000, da flere mediepolitiske ordførere bad om time-out for de daværende planer om radioudbud, så man kunne få undersøgt de nye og revolutionerende oplysninger fra Holland. Siden er der end ikke blevet gennemført en prøvereplanlægning. Den blev sat i gang i maj 2006, men foreligger i skrivende stund stadig ikke.

Når vi formentlig inden for ikke ret lang tid kender resultatet af denne prøveplanlægning, må politikerne straks beslutte sig for at iværksætte selve replanlægningen og sideløbende forberede en radio-auktion. Hvis alle involverede i processen lægger sig i selen, bør en stribe nye radiokanaler kunne være i luften om mindre end halvandet år. Alt andet er tidsspilde.

En replanlægning er naturligvis besværlig. Den vil flytte rundt på frekvenserne og genere de eksisterende radiostationer. Det kommer også til at genere lytterne i en periode. Og man kommer til at tage stilling til, om samtlige DRs radiokanaler virkelig behøver at sende med så høj sendestyrke, at man kan høre alle fire kanaler i enhver kælder i Danmark. Til gengæld er der betydelige samfundsmæssige fordele i form af et frit og mangfoldigt radiomarked.

Lykkes det ovenikøbet med flere radiostationer over tid at øge radioens share af det samlede reklamemarked fra 2 til måske 7 eller 8 procent svarende til op mod 1 mia. kr., vil alle have vundet på det.

Dette indlæg vil desuden kunne læses i bladet Markedsføring, når det udkommer næste gang den 27. februar 2007. Læs også www.markedsforing.dk

Ingen kommentarer: