mandag den 1. februar 2010

iPad er godt nyt for dagbladene

Efter et par årtier med konstant tilbagegang og dårlige udsigter for dagbladene, bød sidste uge på nyheder med perspektiver og fremtid i. Apple lancerede sin længe ventede tablet - kaldet iPad - og den virker præcis til at være det teknologiske missing link, som dagbladenes elektroniske vækst og ekspansion har ventet på at kunne rulle i gang. Aviserne har længe haft e-aviser liggende på nettet. Men det er besværligt, og det savner det, der for alvor flytter hegnspæle på sådanne områder: convenience. Det er simpelthen besværligt både at finde e-avisen, anskaffe den og betale den samt læse den. Der er ikke nogen rød tråd, hverken hos den enkelte avis og da slet ikke nogen fælles, rød tråd i forhold til elektronisk distribution på tværs af titler og bladhuse. Det gør det ekstremt inconvenient at være e-læser, det gør det helt umuligt at være spontan aviskøber, og selvom det efterhånden har været en mulighed i årevis, ser det ud til at lide under, at der har været et missing link. Noget har manglet til at binde alting sammen. Det kan undre, at viljen tilsyneladende ikke har været til stede i tilstrækkelig grad, for det er ellers fantastisk interessant for aviserne både at kunne spare tryk, papir og distribution, som er upsiden ved elektroniske aviser. De tre store omkostningsposter udgør formentlig omtrent totredjedele af et dagblads samlede omkostninger. Alligevel har e-aviserne mildest talt ikke fået noget gennembrud. Apples iPad og tilsvarende tablets vil ændre dette. iPad'en fås med 3G/mobilt bredbånd og med en vægt på mindre end 700 gram, vil den være langt mere mobil og håndterlig end en laptop. Og kender vi Apple rigtigt, vil det blive lige så nemt at lancere sin avis via en applikation direkte på skærmen, fuldstændig som man allerede kan lave en lille applikation til iPhonen og sælge den via iTunes. Forretningsmodellen er simpel og letforståelig. Købet af applikationen sker øjeblikkeligt via nettet, og pengene betales via den almindelige iTunes-konto. Aviserne slipper næppe for at skulle aflevere en skilling til Apple. Til gengæld kan de reducere antallet af distributionssteder med 95 procent. Det vil samtidig potentielt være løsningen på udfordringen med, at alt er gratis på nettet, og at det er umuligt at finde nogen holdbar betalingsmodel. Her er en reel mulighed for at hente betaling for elektronisk indhold. En let applikation i iPad'en - en slags avishylde, fuldstændig som Apple allerede har introduceret boghylden iBooks i én applikation, hvor man kan vælge og vrage - vil være rent guf for aviselskere. Ved morgenbordet, i toget eller i lufthavnen vil man med to-tre klik på sin iPad kunne vælge lige den avis, man har lyst til den dag, for eksempel baseret på avisernes forsider. Og prisen vil være guddommelig. Hvad med omkring en femmer? Kald mig Mads, hvis ikke de nye, særdeles mobile tablets med store, flotte og læsevenlige skærme vil være lige det, der har manglet for at vende nedgang i avisernes oplag til vækst og fremgang. Og så har vi slet ikke talt om, hvor revolutionerende det vil indvirke på mulighederne, lysten og viljen til at lancere nye avistitler - udelukkende i elektronisk form, naturligvis. Hvilken gave vil det ikke være for den mangfoldighed, som ellers kun er blevet mindre og mindre på avismarkedet de seneste 40-50 år? Med mindre investeringerne for at komme på iPad skal gøres op i millioner af kroner - og det skal de næppe - ville jeg som avischef være mere bekymret for at komme for sent end for tidligt, selvom vi allerede har hørt nogen tale om, at man lige skal se tiden an. Man kan ikke påstå, at dagbladenes økonomier taler for, at man kan blive ved med at se tiden an, så det lyder alt andet end klogt at sætte sig ned og vente i stedet for selv at prøve at bidrage og påvirke sin egen situation konstant. Kort sagt - iPad og tablets generelt indeholder i sig selv ingen revolutionerende opfindelser, men i produktets helhed samles det bedste fra en laptop, e-readers og smartphones på en måde, som giver det hidtil bedste og mest oplagte svar på, hvordan konceptet bag fremtidens elektroniske aviser kan se ud - i hvert fald i en første fase. Men dette er en god start ud ad den rigtige tangent.

Ingen kommentarer: