torsdag den 13. januar 2011

Børsen - snart som tv-station?

Bruddet i det 10 år gamle nyhedssamarbejde mellem Børsen og TV 2 varsler markante forandringer i Børsens tv-strategi på smart phones, mobile enheder, computere mv. Nu skal Børsens tv-satsning transformeres fra udgift til indtægt. Og for at nå det mål er TV 2 blevet en hæmsko


Nye koste, nye toner. Børsen har fået ny topchef, som fra dag ét er trådt i karakter.

Anders Krab-Johansen har opsagt nyhedssamarbejdet med TV 2 og dermed banet vejen for en langt friere forretningsmæssig udvikling for Børsen på tv og levende billeder - til tv-skærmene, computerne, smart phones, iPads mv. - og det har aldrig været nemmere for et mediehus at distribuere og sælge levende billeder.

TV 2 havde udviklet sig til en begrænsning for Børsen, der har brug for at få åbnet porten ind til de nye og hidtil uudnyttede muligheder for at skabe indtjening på tv-mediet, der i en række varianter snart vil være en naturlig, integreret og ganske indbringende del af Børsens forretning.

En regulær tv-kanal står formentlig højt på ønskelisten.

Danmark har i flere år savnet en tv-kanal, som dækker erhverv, økonomi og finans til Børsens helt særlige målgruppe – på et niveau, som kvalitativt er interessant for professionelle beslutningstagere og erhvervsfolk, for business-segmentet, der tilmed glad og gerne betaler en ganske høj pris for et tv-nyhedsprodukt af høj kvalitet og med dyb indsigt. Den rene vare er yderst værdifuld som arbejdsredskab for business-segmentet.

Erhvervs- og finansstoffet i Børsen-TV 2 samarbejdet var ikke den rene vare. Langt fra. Og det var både svagheden og barrieren for Børsen for i fuldt omfang at omdanne tv og levende billeder til indtægter I stedet for udgifter.

Det samlede nyhedskoncept i nyheds-alliancen tog ikke udgangspunkt i Børsens særlige kompetencer i forhold til Børsens særlige målgruppe.

Den redaktionelle profil var derimod rettet mod TV 2s publikum, som er et helt andet end Børsens. Det er en mainstream-målgruppe i kategorien "almindelige danskere", hvor man i bestræbelserne på at være noget for alle, aldrig rigtig lander det fuldstændig outstanding, det fænomenale produkt. Vinkler og historier vælges og prioriteres til mainstream-mediet TV 2 i stedet for til niche-mediet.

Dilemmaet er, at TV 2 på den ene side gerne vil have det særlige erhvervsstof, som Børsen har unikke kompetencer i, men på den anden side skal stoffet tilpasses TV 2s mainstream-målgruppe, for hvis erhvervs- og finanstoffet bliver for meget Børsen, for hardcore, risikerer man, at seerne zapper væk. Og så går det ud over reklameindtægterne.

Så den redaktionelle linje tog sigte på mainstream, men som så til gengæld endte på for generelt og for overordnet et niveau for Børsen-segmentet, så det I store træk var ubrugeligt som arbejdsværktøj. Gruppen af beslutningstagere og erhvervsledere vil have et stærkt, anvendeligt journalistisk nyheds- og analyseprodukt med tårnhøj nytteværdi, og som kan bruges som det værktøj - fuldstændig som Børsen.

Mange har hævdet, at Børsen har haft stor nytte af samarbejdet med TV 2 - ikke mindst på grund af markedsføringsværdien. Men i betragtning af at markedsføringen netop er sket over for et main-stream publikum, er der grund til at sætte spørgsmålstegn ved, om markedsføringsværdien har været så høj. Der har selvfølgelig været en positiv co-branding effekt, men der er næppe tale om noget voldsomt øget avissalg som følge heraf.

Reelt har Børsens tv-satsning sammen med TV 2 trukket Børsen ind på mainstream markedet, der er perspektivløst og et blodrødt ocean med totalkrig.

Langt de fleste mainstream-medier - lige fra TV 2 og DR, til alle gratisaviserne og internetmedierne - forærer al deres indhold væk. Og de mainstream-medier, som stadig tager sig betalt - de abonnementsbetalte dagblade - er i massiv tilbagegang på 20. år.

For Børsen er mainstream en dødssejler, der klogeligt forlades, og dermed kan Børsen gå i gang med at transformere sin tv-satsning fra at være en tvivlsom markedsføringsudgift til snart at være en indtægt - en naturlig konsekvens af Børsen-topchefens udmeldinger om, at det nu skal være slut med at forære indholdet væk.

Nu kan Børsen rendyrke sit købestærke niche-segment, og den tanke er i øvrigt slet ikke ny.

I starten af 2000 var Børsen ved at involvere sig i et samarbejde om CNBC Nordic, som var Danmarks første egentlige erhvervs- og finans tv-kanal. Men kanalen led skibbrud. Kort tid efter fandt Børsen og TV 2 sammen. Børsen kunne ikke gå selv på grund af de høje teknologiske adgangsbarrierer.

I dag er situationen en helt anden – først og fremmest på grund af de mange nye teknologiske muligheder. Distributionskanalerne er efter årtiers stilstand under markant forvandling, og det er nemmere end nogensinde for andre end traditionelle tv-stationer at komme ud til modtagerne.

Boxer distribuerer digitalt tv via luften til modtagelse med antenner, der er fiberselskaber, og der er tv-distribution gennem telefonnettet (IPTV). Og så kan man også alliere sig med Apple, hvor eksempelvis TV 2 NEWS kan købes på iPhone eller iPad.

I kategorien levende billeder er web-tv yderligere en mulighed, selvom platformen aldrig har været nogen guldrandet forretning for nogen mediehuse, men i takt med at moderne tv-apparater er forsynet med internet-adgang - connected tv - er man som udbyder af web-tv godt på vej helt ind i stuerne hos tv-seerne på de rigtige husaltre - og mod betaling.

En Børsen tv-kanal kan adgangsbegrænses, så tv-seerne kun i udvalgte time slots kan se med, og så i øvrigt bundle en fri adgang til kanalen med et Børsen-abonnement. Eller den kan sælges på månedsbasis til mobile enheder til en pris, der i store træk er ufølsom. Mulighederne er talrige.

For erhvervsfolk og beslutningstagere vil convenience overskygge prissætningen, så længe en ren tv-kanal fra Børsen har den fornødne høje kvalitet. Er man på farten og vil have adgang til kanalen på sine mobile enheder, vil det næppe være afgørende, om prisen er 300 eller 500 kr. om måneden. En så luksuriøs adgang til prisfastsættelse har ingen andre tv-stationer.

Ingen kommentarer: