torsdag den 23. oktober 2008

Mediernes ansvar - del 4

Kan man bebrejde de unge ballademagere i Askerød-bebyggelsen ved Greve, at de nu igen her til aften - Unge tænder bål i gaderne i Greve, JP, 23.10.08 - opfører sig totalt utilpasset? De skal selvfølgelig stå til ansvar for deres egne gerninger, men jeg vil godt vædde hvad som helst om, at de ikke satte ild til noget som helst i Greve, hvis ikke medierne kommer flyvende som kaldet, når en indkøbsvogn (det er faktisk bare dét blandt et par andre lige så ligegyldige genstande) er sat i flammer.

Men ingen journalister, redaktører eller medier vil anerkende, at man så at sige puster til ilden ved at give de unge så meget opmærksomhed. Man kommer imidlertid ikke udenom, at de simpelthen bare er en del af det samfund, vi har bygget om, hvor mantraet er "Se mig, se mig, se mig!"

Jeg kan forstå, at hvis man er en rigtig journalist, kan man ikke bare ignorere det, for nogen såkaldte redaktører hævder, at "vi dækker virkeligheden, men vi skaber den ikke". Sagen er nok snarere, at uden medierne var der ingen bål - men skal man alligevel dække en indkøbsvogn i flammer, skulle man måske overveje at gøre det mindre dramatisk end ved at slå det op som tophistorie på mediernes websites. Det er forkasteligt.

Ingen kommentarer: